26 September 2010

LANGKAH PERTAMA PERNIAGAAN INTERNET – KAJIAN KEYWORD

Jika ingin memulakan perniagaan melalui internet…perkara pertama yang perlu dilakukan adalah membuat kajian tentang pasaran secara online yang menguntungkan pada masa yang sama punyai saingan yang kurang kompetitif

KAJIAN boleh dilakukan dengan membuat penilaian berdasarkan KEYWORD yang digunakan oleh pengguna internet melalui enjin carian seperti (google, yahoo,msn, bing dan lain lain)

Untuk mengkaji keyword …. kita boleh menggunakan sama ada
1. secara manual dengan menggunakan kemudahan sedia ada di dalam enjin-enjin carian ini….TETAPI….akan memakan masa yg LAMA sebelum kita dapat menentukan keyword yang menguntungkan.

2. Menggunakan perkhidmatan kajian keyword melalui laman web atau boleh menggunakan perisian seperti…..
—–keyword elite 2.0 di link ini…. http://bit.ly/beCJYA atau
—–Market Samurai di link ini …. http://www.marketsamurai.com/See More

Melalui kajian keyword tertentu…kita akan mengetahui…
1. Jumlah carian pengguna internet melalui enjin carian setiap hari
(contoh : melalui enjin carian google-menggunakan keyword elite 2.0 http://bit.ly/beCJYA ….keyword…. resepi… m…empunyai jumlah carian sebanyak 10 ribu 500 carian setiap hari)
Ini bermaksud bahawa pasaran resepi di internet mempunyai potensi untuk dijadikan sesuatu produk perniagaan melalui internet kerana setiap hari ramai yang mencari sesuatu berkenaan resepi setiap hari…

2. Jumlah laman web yang ada sekiranya kita menggunakan keyword tertentu…
(contoh : jika kita menaip perkataan resepi di enjin carian google…akan muncul 7,880,000 jumlah laman web yg boleh dilayari…..mmm..banyak tu….7 juta 880 ribu…)
Angka ini menunjukkan bahawa keyword perkataan resipi telah mempunyai ramai pesaing …. kita juga boleh membuat penilaian bahawa perkataan resepi boleh mendatangkan keuntungan kerana terdapat ramai yang berminat menyertai pasaran ini….

Melalui angka angka statistik yang diperolehi….kita akan nampak lebih jelas bagaimana situasi semasa pasaran produk atau perkhidmatan yang ingin kita jual melalui online…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Saya bersedia menerima pandangan dari anda.